خانواده و سبك زندگي خانواده و سبك زندگي .

خانواده و سبك زندگي

رفتار مناسب با همسري كه توهين و تحقير ميكند

بهترين واكنش در مقابل تحقيرهاي همسر
تحقير كردن همسر از عادات ناپسند اخلاقي است كه به علت احساس برتري و قدرت يكي از زوجين به ديگري اعمال مي شود. تحقير دائمي زوج ها توسط همديگرصدمات جبران ناپذيري را به پيكره زندگي زناشويي وارد مي كند.


اين افراد كه رفتارهاي تحقير آميزي نسبت به يكديگر دارند، زن و شوهر بودن خود را فراموش مي كنند و در زندگي زناشويي به همديگر بي احترامي مي كنند، همديگر را مسخره مي كنند، با طعنه صحبت مي كنند و سعي مي كنند همسر خود را حقير جلوه دهند.

اگر شما نيز از تحقير كردن ها وتوهين هاي همسرتان خسته شده ايد و ديگر نمي توانيد بي تفاوت باشيد، با اين بخش از نمناك همراه شويد تا بدانيد چگونه بهترين واكنش را از خود نشان دهيد.

 

علت رفتار تحقير آميز در زوج ها
كينه توزي
تحقير كردن در برخي موارد علت مشخصي ندارد اما در برخي از موارد نيز علت رفتار تحقيرآميز زوج ها اتفاقات تلخ گذشته مثل خيانت و... است كه در اين صورت كينه شديدي از همسر به دل مي گيرند و سعي مي كنند او را تحقير كنند تا التيام يابند.

احساس كمبود
برخي از افراد نيز به علت كمبودهايي كه احساس مي كنند براي غلبه به تزلزل شخصيتي خود دوست دارند خودشان را قدرتمند تر از ديگران جلوه بدهند.

تحقير در گذشته
برخي از افراد نيز چون در گذشته تحقير شده اند و نتوانستند با آن رفتار مقابله كنند ، با تحقير ديگران سعي مي كنند از موقعيت فعلي خود دفاع نمايند.

بايد بدانيد كه يك انسان موفق ممكن است از ديگران انتقادهاي سازنده اي نمايد اما هيچ نيازي به تحقير ديگران ندارد.

 

رفتار مناسب در مقابل تحقيرهاي همسر:
علت را كشف كنيد
اگر همسرتان رفتار تحقير آميزي را با شما پيش گرفته و رفتارهاي او موجب اذيت و آزار شما مي شود ، اين رفتارها را بدون قضاوت بررسي كرده تا بدانيد اين رفتارهاي همسرتان چه علتي دارد . در صورتي كه علت رفتار همسرتان را بيابيد بهتر مي توانيد در مقابل اين رفتارها واكنش نشان دهيد و به مرور زمان اين رفتارها را در همسرتان كاهش دهيد . مي توانيد علت رفتار همسرتان را از خود ايشان جويا شويد.

به رفتار خودتان نيز توجه كنيد
براي اينكه بتوانيد علت رفتارهاي تحقير آميز همسرتان را بفهميد ، به رفتار خودتان نيز توجه كنيد و بيانديشيد او چه مواقعي اين رفتارها را از خود نشان مي دهد و آيا اين رفتار او ارتباطي با رفتارهاي شما دارد ؟ اگر بدانيد علت رفتار بد همسرتان از خستگي و يا سماجت هاي شماست، مي توانيد آرامش را در خانه برقرار نماييد و روي حساسيت هاي همسرتان دست نگذاريد تا اين رفتار بد در او كاهش يابد .

از خود دفاع كنيد
اگر هميشه در مقابل توهين و تحقيرهاي همسرتان سكوت اختيار كرده ايد اين بار ، از حق خود دفاع كنيد. زيرا تا زماني كه شما در مقابل رفتارهاي زشت همسرتان سكوت كنيد، او مي پندارد رفتار درستي دارد و نيازي به تغيير رفتارش ندارد. پس قاطعانه و در كمال آرامش و با حفظ حرمت، مقابله مثبت كنيد و از موضع خواسته هاي منطقي خود كوتاه نياييد. يادتان باشد هيچ گاه براي دفاع كردن از خود رفتارهايي مانند عصبانيت، تهديد، قهر، انتقاد كوبنده و... را از خود نشان ندهيد.

 

قابليت هايتان را بازگو كنيد
اگر همسرتان از زحمات شما تشكر و قدر داني نمي كند شما مي توانيد با رفتارخود به تدريج اين رفتار را در همسر خود تغيير دهيد و با تغيير سبك زندگي و ارتباط تان و بيان جملات و عباراتي، او را به تفكر وا داريد تا بتدريج به انجام رفتاري جديد عادت كند.

مثلا اگر از شما براي پخت يك غذاي خوشمزه تشكر نمي كند ، به او بگوييد :«غذاي امروز خيلي خوشمزه شده بود!» يعني خود وارد عمل شويد و قابليت هايتان را بازگو كنيد. اگر مداوم اين تمرين را انجام دهيد، مي توانيد همسرتان را تسليم بر اظهار نظر كنيد تنها در اين مورد توجه كنيد بازگو كردن اين صحبت ها بايد طوري باشد كه او احساس نكند شما بر سر او منت مي گذاريد و از او برتر هستيد.

باز بيني كنيد
مديريت كلامي و رفتاري تضمين كننده سلامت رابطه تان است بنابراين بعد از اينكه همسرتان شروع به بروز اين رفتار ناپسند مي كند ، بررسي كنيد كه قبل از آن چه گفت وگوها و بحث هايي بين شما پيش آمده كه او را به هم ريخته است ؟ براي جلوگيري از اين رفتار همسر خود روي اين مسئله تمركز بيشتري نماييد و اين بحث ها را با همسرتان كاهش دهيد.

او را همراهي نكنيد
اگر همسرتان در مقابل خانواده اش به شما توهين نمود و شما را تحقير كرد، به او بگوييد ديگر با او به ديدار خانواده اش نمي رويد تا رفتار خود را اصلاح نكند. همچنين به او بگوييد كه اين رفتار شما از تاوان رفتار خودش است. در صحبت با همسرتان براي اينكه مشكلات شما بيشتر نشود، از نشان دادن رفتارهايي مانند فرياد، فحاشي، تهديد به طلاق، خيانت و... بپرهيزيد.

 

نكته :

يكي از بدترين سرزنش ها و تحقيرهمسر سرزنش قيافه همسر، فقر او يا خانواده اش، سواد كم پدر يا مادرش وهر سرزنشي است كه خود فرد در به وجود آمدن آن تقصيري نداشته است . اگر همسر خود را به خاطر اين مسائل تحقير و سرزنش نماييد شما فردي بي انصاف مي باشيد كه از شعور كافي بي بهره ايد.

منبع:نمناك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۵:۲۰ توسط:علي نصيري موضوع: نظرات (0)